Blogi

Auton tankkiin uusiutuvaa biokaasua

Petri Nieminen | 22.5.2017 | Blogi

Osallistuin Jyväskylän Paviljongissa järjestetyille jätelaitospäiville muutama viikko sitten. Samaan aikaan siellä järjestettiin mm. Yhdyskuntatekniikkamessut, jossa oli monenlaista mielenkiintoista nähtävää. Kirjoitan tässä lyhyesti nyt yhdestä, joka jäi jätealaa sivuten mieleen, eli biojätteiden jatkojalostamisesta liikennepolttoaineeksi.

Mitä erilliskerätylle biojätteelle tapahtuu sen jälkeen, kun se haetaan taloyhtiön pihasta?” on kysymys, joka saattaa monella tulla mieleen, mutta johon ei täysin yksiselitteistä vastausta voi antaa. Asia kun riippuu siitä, että millaiset ratkaisut biojätteen käsittelylle on alueellisesti rakennettu. Yleisesti ottaen erilliskerätty kotitalouksien biojäte, yhdyskuntalietteet, teollisuuden biohajoavat jätteet ja kauppojen syömäkelvoton hävikki tulisi hyödyntää järkevästi esimerkiksi tuottamalla siitä sähköä ja lämpöä tai polttoainetta ajoneuvoille. Jäljelle jäävä orgaaninen aines ja ravinteet tulisi palauttaa mahdollisuuksien mukaan takaisin kiertoon lannoitteina. Otan tässä lyhyesti esimerkkinä Kuopion ja Jyväskylän.

Kuopiossa kunnallisen jäteyhtiön Jätekukko Oy:n toiminta-alueelta (16 kuntaa) kerättävä biojäte ohjautuu hyödynnettäväksi Kuopion eteläpuolella sijaitsevan jätekeskuksen alueella olevaan Gasumin biokaasulaitokseen (https://www.gasum.com/kaasusta/biokaasu/biokaasulaitokset/kuopion-biokaasulaitos/). Syntyvästä biokaasusta tehdään sähköä ja kaukolämpöä Kuopion Energian Pitkälahden moottorivoimalaitoksessa.

Jyväskylän seudun kunnallinen jäteyhtiö Mustankorkea Oy on rakennuttamassa uutta biokaasulaitosta, jonka olisi tarkoitus valmistua kesällä 2017 (https://mustankorkea.fi/tuotteet/biokaasu/). Jyväskylässä tuotettava biokaasu on tarkoitus ohjata liikennekäyttöön ja tavoite on rakentaa sitä varten oma jakeluverkostonsa. ”Tuotetun liikennebiokaasun maksimimäärä vastaa noin 1300 henkilöauton vuotuista polttoainetarvetta tai noin puolta tai jopa kahta kolmasosaa Jyväskylän joukkoliikenteen nykypolttoainekäytöstä.” (http://www.jyvaskyla.fi/biokaasu).

Mielestäni ajatus on mainio – biokaasusta tuotettu polttoaine on kotimaista ja uusiutuvaa. Itse olisin tulevaisuudessa valmis harkitsemaan autokseni bi-fuel tyyppistä kaasuautoa (https://www.gasum.com/yksityisille/valitse-kaasuauto/kaasuautomallit/), mikäli tankkausinfra (vaihtoehtoisesti maakaasu) rakentuu riittäväksi. Polttoainekulut jäisivät bensiinikäyttöistä autoa alhaisemmaksi, joten paljon ajavalle asialla voisi olla taloudellistakin merkitystä. Jyväskylässä tehtävät asiat ovat hyviä avauksia asian edistämiseksi.

Jaa tämä teksti:

Vastaa